Om Boolag.se
Domar och beslut Kontakt

Arlanda Marketing AB

Sigtuna
Org.nummer: 556228-7978
Kopierad till urklipp!
Kopiera
Bolagsform: Aktiebolag
Besöksadress

Centralgatan 3
195 34 Märsta

Postadress

Centralgatan 3
195 34 Märsta

Telefonnummer
08-591 126 71
Kopierad till urklipp!
Kopiera

Om Arlanda Marketing AB

Arlanda Marketing AB är ett aktiebolag som verkar inom "Parti- och provisionshandel med reservdelar och tillbehör till motorfordon utom motorcyklar" och som grundades år 1983. Företaget har sitt huvudkontor i Märsta. Under år 2019 omsatte företaget 5 Tkr kronor. Under år 2019 omsatte företaget 5 Tkr vilket är en ökning med 4 Tkr. Detta innebär att företaget uppvisar en positiv trend när det gäller försäljning. Företagets vinstmarginal låg på 0% och årets resultat blev 3 Tkr. Under 2019 skedde ingen större förändring vad gäller företagets vinstmarginal. Den genomsnittliga åldern i styrelsen är 62 år.

Grundinformation

Information
Bolagsform:
Aktiebolag
Status:
Active
F-Skatt:
Ja
Momsregistret:
Ja
Momsnummer:
SE556228797801
Registrerad:
1983-05-02
Börsnoterat:
Nej
Arbebetsgivare:
Nej
Nyckeltal 2019
Omsättning
5 Tkr
Resultat
3 Tkr
Antal anställda
0
Omsättning per anställd
-

Årsredovisningar med AI-analys

Här kan du ladda ner årsredovisningar kostnadsfritt med en AI-baserad analys. Använd verktyget och få en sammanfattning av den senaste inkomna årsredovisningen för företaget.

AI-analys av den senaste årsredovisningen

Finansiell Analys av Årsredovisningen för Arlanda Marketing Aktiebolag

Översikt

Arlanda Marketing Aktiebolag är ett företag som registrerades 1983 och är beläget i Sigtuna. Företaget verkar inom import och export av konsumentartiklar, bland annat biltillbehör och presentartiklar, samt konsultverksamhet inom speditionsbranschen. Under räkenskapsåret 2023 har bolaget inte bedrivit någon verksamhet.

Resultaträkning

Företagets resultaträkning för 2023 visar följande:

  • Rörelsekostnader: -2 145 kr
  • Rörelseresultat: -2 145 kr
  • Resultat efter finansiella poster: -2 145 kr
  • Årets resultat: -2 145 kr

Det är en minskning i förlust jämfört med föregående år (2022) då förlusten var -4 709 kr. Trots att bolaget inte har haft någon omsättning under 2023, har man lyckats minska rörelsekostnaderna jämfört med året innan.

Balansräkning

Balansräkningen per 2023-12-31 visar att företaget har:

  • Kortfristiga fordringar: 0 kr
  • Övriga kortfristiga placeringar: 726 371 kr
  • Kassa och bank: 159 137 kr
  • Totala omsättningstillgångar : 885 508 kr

På skuldsidan:

  • Summan eget kapital: 385 508 kr
  • Långfristiga skulder: 500 000 kr
  • Kortfristiga skulder: 0 kr

Den totala balansen är stabil med 885 508 kr på både tillgångs- och skuldsidan.

Likviditet och Solvens

Likviditet: Tillgångarna är mycket likvida med en stor andel kontanter och kortfristiga placeringar. Detta tyder på att företaget har tillräckliga medel för att hantera sina kortfristiga åtaganden, även om de för tillfället är obefintliga.

Solvens: Soliditeten ligger konstant på 43,5% mellan 2022 och 2023. Detta indikerar en hyfsad förmåga att stå emot långsiktiga ekonomiska svårigheter, även om soliditeten kunde vara högre för att ge större säkerhet.

Eget Kapital och Vinstdisposition

Det balanserade resultatet vid årets slut är 267 653 kr, och bolaget föreslår att göra en utdelning på 195 000 kr, vilket resulterar i att 70 508 kr balanseras i ny räkning. Detta påverkar inte bolagets kortsiktiga likviditet avsevärt, men lämnar mindre kapital för framtida investeringar eller täckning av eventuella förluster.

Slutsats och Rekommendationer

Arlanda Marketing Aktiebolag har haft ytterligare ett år utan verksamhet, vilket återspeglas i den nollställda nettoomsättningen och den negativa rörelseresultaten. Bolaget visar dock en god likviditet och en stabil soliditet. Det är viktigt för bolaget att antingen återuppta sin verksamhet snart eller överväga strategier för att minska de löpande kostnaderna ytterligare.

Rekommendationer:

  1. Operationalisering: Utforska möjligheter att återuppta kärnverksamheten för att generera intäkter.
  2. Kostnadskontroll: Fortsätta att hålla kostnaderna låga tills intäkter kan genereras.
  3. Strategisk Planering: Om ingen verksamhet planeras, överväg alternativa sätt att använda kapitalet effektivt, som reinvestering eller diversifierade placeringar.

Det är väsentligt för företaget att antingen återstarta verksamheten eller ompröva sin affärsmodell för att undvika framtida förluster.

Boolag.se tar inte ansvar för några felaktigheter i AI-analysen.
Ett fel uppstod vid generering av AI-sammanfattning.

Bolagsöversikt

Befattningshavare (3)

Bakgrundskontroll

Vill du undvika osäkerhet och minimera riskerna i dina affärsrelationer? 
Kolla om Arlanda Marketing AB eller företagets befattningshavare förekommer i svenska domstolar!

Med våra bakgrundskontroller får du direkt insyn i om företag eller dess nyckelpersoner förekommer i domstolshandlingar. Våra tjänster ger dig omedelbara svar och ökar din trygghet och förtroende när du ska ta beslut om nya samarbeten.
Brottmålsdomar och beslut
Kontrollera om företaget eller befattningshavare förekommer i brottmål.
Förvaltningsrätt
Kontrollera om företaget förekommer i mål i förvaltningsrätten.
Tvistemål och övriga mål
Kontrollera om företaget eller befattningshavare förekommer i tvister eller övriga mål.
Kammarrätt
Kontrollera om företaget förekommer i mål i kammarrätten.
Kolla nu direkt
Säker betalning med Klarna eller Swish.
49 kr
KREDITUPPLYSNING
Köp en kreditupplysning för ännu bättre koll på företagets ekonomi och kreditvärdighet. Ingen omfrågningskopia skickas till företaget, du är anonym.

Koncernstruktur

Arlanda Marketing AB ingår inte i någon koncern.

Bolagets redovisning

 
2019
2017
2016
Resultat efter finansnetto
Resultat: Ett företags resultat utgörs av intäkterna minus kostnaderna. Ett positivt resultat kallas för vinst och är det alla företag strävar efter att uppnå. Det finns flera olika resultatmått. De vanligaste är resultat efter finansnetto, som inkluderar alla intäkter och kostnader förutom skatt och bokslutsdispositioner (en slags skattetekniska överföringar), och rörelseresultat som är resultatet efter rörelsens kostnader, alltså ej inkluderat finansnetto.
3 Tkr
−57 Tkr
−355 Tkr
Räntabilitet på totala tillgångar
Räntabilitet på totala tillgångar: Räntabilitet betyder avkastning, och räntabilitet på totala tillgångar (ofta kallat ROA, return on assets) räknas ut genom att företagets resultat efter finansnetto delas med de totala tillgångarna. Denna procentsats visar hur mycket vinst ett företag lyckats göra på det kapital i form av lån och aktiekapital som företaget använt, och ska vara så hög som möjligt.
0 Tkr
−4 Tkr
−23 Tkr
Räntabilitet på eget kapital
Räntabilitet på eget kapital: Eget kapital är de pengar företagets ägare gått in med i företaget och räntabiliteten på detta (ofta kallat ROE, retun on equity) visar hur mycket vinst ägarna lyckats göra på sin investering. Måttet räknas ut genom man delar företagets resultat efter finansnetto med eget kapital, det vill säga totala tillgångar minus skulder.
0,8%
-
-
Rörelsemarginal
-
-
-
Nettomarginal
-
-
-
Kapitalets omsättningshastighet
Kapitalets omsättningshastighet: Nettoomsättningen delat med de totala tillgångarna visar kapitalets omsättningshastighet. Den är ett mått på hur effektivt företaget utnyttjar sitt kapital. Generellt är det bättre att ha en högre omsättningshastighet men här finns stora skillnader mellan olika branscher. Omsättningshastigheten multiplicerat med vinstmarginalen är lika med avkastningen på totalt kapital enligt ett samband som kallas du pont-formeln.
-
-
0,5
Vinstmarginal
Vinstmarginal: Resultatet i kronor är svårt att jämföra mellan olika företag. 100 000 i vinst kan vara jättebra för ett litet fåmansbolag medan det är i princip ett nollresultat för ett bolag som omsätter miljarder. Därför sätts ofta resultatet i relation till omsättningen och räknas ut en marginal i procent. Beroende på vilket resultat som används får man fram olika marginaler: • Rörelsemarginal = Rörelseresultat/ Nettoomsättning • Vinstmarginal = (Rörelseresultat + finansiella intäkter)/ Nettoomsättning • Nettomarginal = Resultat efter finansnetto/ Nettoomsättning
-
-
-
Förädlingsgrad
Förädlingsgrad: En annan marginal är förädlingsgraden. Denna mäter hur mycket av intäkterna från själva produktionen som finns kvar för att betala personal och olika administrativa kostnader. För att räkna ut förädlingsgraden används förädlingsvärdet som nettoomsättningen minus kostnad sålda varor och avskrivningar som sedan delas med nettoomsättningen. Ibland kallas förädlingsgraden för bruttomarginalen.
-
-
-
Räntetäckningsgrad
Räntetäckningsgrad: Detta nyckeltal mäter hur väl företaget klarar att täcka sina räntekostnader och räknas ut genom att rörelseresultatet plus finansiella intäkter divideras med de finansiella kostnaderna. Är räntetäckningsgraden under 1 är företaget illa ute.
-
-
-
Utdelningar
-
-
-
Läs mer om värdena i bolagets redovisning.

Bolagshändelser

Organisationsadress rättad
2024-07-02
Organisationsadressen har rättats
Organisationsadress rättad
2024-07-02
Organisationsadressen har rättats
Omsättning ändras
2024-07-02
Omsättningsvärdet för perioden har ändrats
Period: 2023-12-01
Varaktighet: 12
Värde:
Årsresultatet ändras
2024-07-02
Årsresultatet för perioden har ändrats.
Period: 2023-12-01
Varaktighet: 12
Värde: -2
Organisationsadress rättad
2023-07-11
Organisationsadressen har rättats
Omsättning ändras
2023-07-11
Omsättningsvärdet för perioden har ändrats
Period: 2022-12-01
Varaktighet: 12
Värde:
Årsresultatet ändras
2023-07-11
Årsresultatet för perioden har ändrats.
Period: 2022-12-01
Varaktighet: 12
Värde: -5